ورود به سیستم برای دانشجویان  والدین  ورود به سیستم برای    ورود به سیستم برای کارکنان   راهنمای سیستم ورود به سیستم
  واگذاری اماکن رفاهی مرکز بهداشت مرکز مشاوره اداره تربیت بدنی اداره تغذیه اداره رفاه اداره خوابگاه ها امور دانشجویی  
تازه ها
 

با توجه به ناكارآمدي رژيم‌هاي غذايي لاغري سنتي و مخاطره‌آميز بودن رژيم‌هاي غذايي جديد مانند برنامه غذايي اتكينز، افرادي كه قصد لاغر شدن دارند، چه بايد بكنند؟

نكته مهم و اساسي كه همواره بايد به آن توجه داشت اين است كه بايد موازنه انرژي به حال منفي درآيد، يعني آنكه انرژي دريافتي بايد كمتر از انرژي مورد نياز بدن باشد. حتي اگر در رژيم غذايي اتكينز نيز اين مهم رعايت نشود، نه تنها به لاغري منتهي نمي ‌شود، بلكه مي‌ تواند چاقي را نيز به همراه آورد.

نكته ديگر، رعايت تعادل مناسب در دريافت تمامي گروه‌هاي غذايي است، زيرا در رژيم غذايي اتكينز نيز فيبرها و ميوه‌ها به شكل قابل ملاحظه‌اي حذف شده‌اند كه مي ‌تواند كمبود ريزمغذي‌هاي فراواني را در افراد ايجاد كنند.

لازم است يادآور شويم كه در كشورهاي غربي محصولات غني شده به شكل گسترده‌اي در دسترس مردم قرار دارند، در حالي كه در كشور ما اين محصولات بسيار محدود است، به اين ترتيب قطع دريافت ميوه و سبزي‌ها كه منبع ويتامين‌هاي ‌ C و گروه B هستند، مي ‌تواند زمينه را براي بروز كمبود آن مواد مغذي فراهم آورد.

در ضمن، درصد مصرف چربي‌ها بايد از نظر چربي‌هاي اشباع موجود در چربي‌هاي حيواني كه در گوشت قرمز و لبنيات پرچرب وجود دارند، محدود شود زيرا اين دسته از چربي‌ها هستند كه چربي خون را بالا مي‌ برند و موجب بروز بيماري‌هاي قلبي-عروقي مي ‌شوند. در حالي كه چربي‌هاي مفيدي مانند روغن زيتون كه سرشار از اسيدهاي چرب امگا 9 است و به دنبال آن روغن ذرت، سويا و آفتابگردان از اهميت بالايي برخوردار بوده كه مي ‌توانند علاوه بر ايجاد حالت سيري در فرد، چربي خون را نيز كاهش دهند و به اين ترتيب به حفظ سلامت افراد كمك كنند.

نكته آخر اينكه، گوشت قرمز بايد محدود شود، اما از آنجا كه در كشور ما كمبود شديد مواد معدني مانند آهن و روي وجود دارد و اين ماده غذايي يك منبع بسيار مناسب جهت تامين آنهاست، نمي ‌توان مصرف اين ماده غذايي را كاهش داد، بلكه بايد در هنگام مصرف، چربي آن را به طور كامل گرفت، زيرا اگر چربي آن نيز مرتب به مصرف برسد، تري‌ گليسيريد و كلسترول بد خون كه همان LDL است نيز افزايش پيدا مي‌ كند كه زمينه بروز بيماري‌هاي قلبي-عروقي را افزايش مي ‌دهد.

در ضمن، فراموش نكنيد كه مطالعات نشان داده‌اند رژيم‌هاي غذايي پركربوهيدرات كه از نوع تصفيه شده هستند نيز تري ‌گليسيريد و كلسترول بد را در خون بالا برده و HDL يا همان كلسترول خوب را كم مي‌ كنند و به اين ترتيب فرد به سمت بيماري‌هاي  قلبي-عروقي سوق داده مي‌ شود، درست همان چيزي كه همه سعي مي ‌كنيم با رعايت نكات تغذيه‌اي از آن فرار كنيم، پس نبايد با حذف كامل چربي‌ها به مواد غذايي پركربوهيدرات روي آوريم.

 
 
آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۳۹۳/۶/۸
 
 
 
 




نظر شما در مورد الکترونيکي شدن خدمات معاونت دانشجويي چيست ؟




 
 

   

مهمترین پیوندها